برای یک لقاح طبیعی، وجود یک تخمک ومقدار زیادی اسپرم لازم است

یک مرد متوسط می تواند بیشتر از صد ها میلیون اسپرم در چند مدت در هر روز تولید کند.

فاکتورهایی وجود دارند که می توانند روند اسپرم سازی را مختل نموده و اثرات سویی داشته باشند.

فاکتورهایی نظیرسیگار، مصرف مواد مخدر، فقر غذایی  ،عدم فعالیت جسمانی ،گرما و حتی پوشیدن لباس های تنگ وچسبان در اطراف ران ها

افزایش حجم منی موجب افزایش درصد باروری می شود.

اگر زوجین قصد بچه دار شدن را داشته باشند، شماره ی اسپرم تولید شده در هر بار تخلیه کاملا”به اندازه ی کیفیت اسپرم مهم است.

چگونه می توان حجم منی را افزایش داد:

افزایش منی عمدتا”به دو چیز بستگی دارد

 ۱- گرفتن مکمل های غذایی

 ۲-افزایش تحرک و فعالیت جسمانی

توسط غذاهایی معین می توان به حجم و کیفیت منی تولید شده کمک کرد.

۱-روی

اولین زیر گروهی که باید به طور منظم در رژیم غذایی در نظر گرفته شود، مقادیر کمی از این مواد معدنی است.

روی نه تنها در اسپرم سازی و تولید تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) نقش دارد بلکه در سلامتی بدن نیز دخیل است.

برای به دست آوردن بهترین اثرات مثبت روی، استفاده از مواد ذیل در رژیم غذایی بسیار مفید است. از جمله

نخود فرنگی ،بنشن های پخته شده(لوبیاو…) ،صدف خام ،تخم کدو، کره بادام زمینی وآجیل

این غذاها شامل مقادیر زیادی روی هستند و به طور معجزه آسایی باروری را تقویت می کنند.

اگر مردی از  لحاظ جنسی خیلی فعال است نسبت به یک مرد متوسط نیاز بیشتری به روی دارد.،زیرا میزان تخلیه منی اش بیشتر است.

۲-ویتامین b6

دومین زیر گروه ویتامینb6 است. این ویتامین ارتباط مستقیمی با میل جنسی (لیبیدو)در هر دو جنس دارد.

کمبود ویتامین b6 موجب افسردگی ،کاهش لیبیدو و بی خوابی می شود.

غذاهای غنی ازb6عبارتند از صبحانه نشاسته دار (مثل گندم)،  سیب زمینی پخته ،موز، جوجه ،گوشت خوک ماهی قزل، آلا ماهی تن و اسفناج

۳-ویتامینe

ویتامین e یکی دیگر از زیر گروه ها یی است که با سکس و باروری مرتبط بوده و تقویت کننده می باشد.

بهترین منابع ویتامین e ، روغن های گیاهی ،آجیل ، جوانه گندم و ماهی می باشد.

۴-ویتامینc

زیر گروه بعدی ویتامین c است که این ویتامین یکی از شگفت انگیز ترین ویتامین هاست که در ساختار بافت های بدن شرکت دارد.

دانشمندان در یافتند که ۱۰ تا ۵۰ بار کوانتوم ویتامین c در بیضه ها وجود دارد.

میوه ها و سبزی جات بهترین منابع ویتامین c هستند.مخصوصا” مرکباتی نظیر پرتقال، لیمو، گریپ فروت وکیوی بالاترین میزان ویتامین c در خود دارند.

با وجود رژیم غذایی و فعالیت مناسب هیچ چیزی بهتر از ریلکس بودن و احساس آرامش نیست.

این سومین موردی است که در داشتن سکس بهتر نقش دارد.

استرس و ناآرامی در زندگی جنسی فرد اثرات منفی زیادی به بار می آورد و اصولا” استرس خراب کننده ی هر چیز است.

آمینو اسید های پیشنهادی برای تقویت بیشتر منی عبارتند از:

l-arginine همراه با l-lysine

ترکیبات منی:

منی علاوه بر اسپرم حاوی اسید سیتریک ، آمینو اسید های آزاد، فسفریل کولین ،آنزیم ،پروستاگلاندین ،پتاسیم و روی می باشد.

منی به علت مواد پروتئینی در آن در بعضی از محصولات بهداشتی وآرایشی  مثل کرم ها و لوسیونها کاربرد دارد و موجب نرم کنندگی ولطافت بخشیدن به پوست می شود.

آنالیز منی مرد یا ارزیابی منی:

بیشتر برای بررسی علل مربوط به مرد در نازایی انجام می گیرد.

برای ار زیابی ابتدا باید ۲الی۳ روز از تماس جنسی خود داری شود.

در حالت طبیعی آنالیز منی در این موارد صورت می گیرد:

-حجم ۲تا۶ میلی لیتر

-زمان ابکی شدن منی ۳۰دقیقه

-شمارش اسپرم ها ۲۰ تا ۲۵ میلیون در هر میلی لیتر

-درصد اسپرم با حرکت به سمت جلوبیش از ۵۰٪

-پ .هاش  ۲/۷الی۸/۷

-شکل یا مرفولوژی بیش از ۵۰٪

در صورتی که نتایج آنالیز طبیعی باشد  تقریبا” علل مربوط به مرد در نازایی رد می شود.

راه های افزایش مقدار اسپرم

 

 

۱- ترک سیگار:سیگار علاوه بر تمام مضراتی که دارد،مقدار اسپرم شما را کاهش میدهد.گاهی مقدار اسپرم افراد سیگاری حدود۲۲درصد کمتر از سایرین است.
 

 
 


 ۲- لباس زیر راحت و گشاد بپوشید:علت اینکه بیضه ها درون کیسه ای خارج از بدن قرار دارند این است که باید دمای آنها چند درجه خنک تر از دمای بدن باشد.بهمین خاطر پوشیدن لباس زیر و شورت تنگ که بیضه ها را به بدن شما میچسباند کار مناسبی نیست.اگر بتوانید بهتر است شبها لخت بخوابید.
 
 ۳- تغذیه مناسب داشته باشید:بدون شک بعضی از غذاها روی تولید مایع منی اثر دارند.غذاهایی که چربی کم و کربوئیدرات و پروتئین فراوان دارند بعلاوه سبزیجات وغلات موجب تقویت منی میشوند.ورزش به همراه تغذیه سالم، باعث تضمین سلامتی شما میشود.

/ 0 نظر / 86 بازدید